Wykłady w roku akademickim 2010 / 2011

 W1: Skuteczna prezentacja i promocja nauki

red. W. Niedzicki

Jak zaprezentować siebie i swoje osiągnięcia? Jak porwać słuchaczy? Co zrobić z rękami? Dlaczego studenci zasypiają podczas wykładu? Czym jest sprzedaż nauki? Jak zorganizować i poprowadzić konferencję prasową? Pierwsze wrażenie – jak go nie zepsuć? Czy warto dbać o reklamę? Kto nami manipuluje? Jak zwalczyć tremę?
Na te i inne pytania odpowie popularyzator nauki, dziennikarz telewizyjny i prezenter Wiktor Niedzicki. Istnieje szansa, że słuchacze nie zasną. Wykłady będą połączone z ćwiczeniami praktycznymi przed kamerą, próbami pisania tekstów promocyjnych i konferencjami prasowymi. Będą to zadania trudne, ale umiejętności przydadzą się w życiu. Dowiemy się na czym polega praca rzecznika prasowego, a także jak postępować w sytuacji kryzysowej.
Bądźmy lepsi od naszych konkurentów!

 W2: Multimedialna kreacja artystyczna

prof. S. Wieczorek (ASP)

Techniki cyfrowe rozwijają się w postępie geometrycznym. Nauka tworzy nowe nieprawdopodobnie sprawne narzędzia. Zmniejsza się rola warsztatu, zwiększa się rola wyobraźni. Dzisiaj w świecie sztuki nikt nie pyta co umiesz, pytają co fantastycznego chcesz zrobić. Jaki masz pomysł? Techniki cyfrowe dają szanse każdemu na swoje „pięć minut”. Czy każdy pomysł wart jest promocji? Jak wartościować i kto ma to robić? Współczesny pędzący świat otwiera nowe możliwości przed artystami, ale stawia wiele pytań. Nie na wszystkie umiemy odpowiedzieć. To obszary i doświadczenia z pracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych będą tematami moich zajęć.

 W3: GMO w świetle najnowszych badań

prof. K. Niemirowicz – Szczytt (SGGW) wraz z Zespołem

Celem wykładów jest przedstawienie najnowszych informacji i danych o metodach otrzymywania mikroorganizmów, roślin i zwierząt genetycznie modyfikowanych, oceny obecności transgenu i jego ekspresji, stopnia i perspektyw wykorzystania organizmów transgenicznych i met od transformacji, środków bezpieczeństwa w zakresie zamkniętego użycia i zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska oraz ewolucji aktów prawnych w Polsce i na świecie. Wykładowcami będą eksperci z zakresu badań nad GMO.

 W4: Gospodarka informacyjna

dr hab. M. Goliński (SGH)

Rola informacji i technik informacyjnych (IT) we współczesnej gospodarce. Ekonomika informacji. Informacja jako czwarty czynnik produkcji. Infrastruktura informacyjna współczesnej gospodarki. IT a przemiany gospodarcze. Rosnąca złożoność otoczenia przedsiębiorstwa i nasilająca się walka konkurencyjna. Strategiczne znaczenie IT. IT – szanse i zagrożenia. Redefinicja granic branż. Destrukcja dotychczasowych modeli biznesowych. Strategiczne technologie IT. Wykorzystanie IT jako narzędzia konkurencji. Dyskusja nad strategicznym znaczeniem IT.

 W5: Kultura i sztuka wobec społeczeństwa informacyjnego

prof. W. Włodarczyk (ASP)

Estetyka, etyka, polityka i media w społeczeństwie informacyjnym. Nowe formy wyrazu artystycznego i rola sztuki w społeczeństwie uwarunkowanym powszechną obecnością elektronicznych mediów i „rzeczywistości wirtualnej”; architektura, sztuki piękne, film. Społeczno-kulturowe aspekty rozwoju techniki i organizacji komunikowania.

 W6: Euro – indyjskie konfrontacje; czego możemy dowiedzieć się o Europie, przyglądając się Indiom i czego o chrześcijaństwie przyglądając się hinduizmowi?

prof. M. K. Byrski (UW)

Indie i Europa – to bliźniaczo różne subkontynenty Eurazji i jej bliźniaczo różne cywilizacje i bliźniaczo różne religie. Bliźniaczy jest ‘ciężar gatunkowy’ obu przestrzeni geograficznych i obu cywilizacji i obu religii. Różny natomiast charakter zarówno tych przestrzeni, jak i tych cywilizacji i tych religii.

 W7: Socjologia ryzyka

dr hab. F. Kampka, prof. SGGW

Ryzyko jest nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji. Towarzyszy nam w codziennych sytuacjach (styl życia, zdrowie, środki komunikacji) i życiowych wyborach: szkoły, zawodu, partnera. Podjęcie ryzyka oznacza zarówno możliwość osiągnięcia sukcesu, jak i poniesienia porażki. Przemiany zachodzące we współczesnym społeczeństwie i postęp naukowo-technologiczny sprawiają, że jednymi z najbardziej pożądanych dziś kompetencji społecznych stają się: umiejętność identyfikowania i oceniania ryzyka, komunikowania o nim i skutecznego redukowania go.